Berättelsen om en väldigt lång cykeltur...

Igår, lördag, var vi bjudna på ett 90årskalas. Ja, egentligen var det ju tre grabbar som fyllde 30 år vardera och därmed varit jättefyndiga och hittat på att det var ett 90årsfirande.

Problemet som uppstod var att festen skulle hållas ute i Stöcksjö/Stöckes? byagård som ligger i alla fall en mil utanför Umeå. Hur skulle vi ta oss dit, skulle någon måste hålla sig spiknykter (Gud förbjude) skulle vi slå på stort och ta taxi eller....skulle vi cykla?

Vi var fyra tappra som bestämde oss för att cykla skulle fungera utmärkt och det gjorde det ju. Nästan... Jag och Jörgen litade såklart fullt och fast på att det andra paret visste var vi skulle och hur vi skulle ta oss dit och hade därför struntat totalt i att kolla upp vart vi skulle cykla.

Nåväl, allt fungerade väldigt bra, fina cykel- och bilvägar ända tills vi kommit en bra bit på väg. Då börjar nämligen högerpedalen på min cykel kännas väldigt märklig och PANG så flyger den av och jag har en pedal mindre! Efter att ha kliat oss i huvudet en liten stund var det bara för mig att knacka på dörren på en bondgård och fråga efter en skiftnyckel och prisa herren, det fungerade! 

Så vi fortsatte våran färd och lade märke till en cykelbro som gick över E4 men eftersom vår guide sa att vi skulle hålla oss på den sida vi befann oss på cyklade vi vidare. Vi cyklade in på folks gårdar, hamnade mitt ute i en lägda och tills slut trodde vi att vi komit fram. Det hade vi inte. För guiden hade kollat på fel adress. Vi var precis där vi trodde att vi skulle vara men inte skulle vara egentligen!

Då bestämde vi oss för att det var dags att dels fråga någon om vägen (tack du medelålders kvinna som hjälpte oss) och ringa de som bestämt att festen skulle hållas ute i obygden. Så vi vände om, cyklade ett tag och när vi kom fram insåg vi att om vi cyklat över cykelbron som vi såg tidigare hade vi i stort sett passerat festlokalen!

Så förutom att jag och Jörgen tog en ca 50 minuters promenad i lördags hann vi med att cykla i omkring 2 timmar (1 ½ dit och ungefär en halvtimme hem).

Snipp, snapp, snut så var sagan slut!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lillemor! Det är höga straff, så allvarliga att de inte ens kan nämnas här på bloggen, till alla dem som inte kan skilja på Stöcksjö vs Stöcke!!

Och vad gjorde du ev i mina krokar utan att skvallra, jag hade ju kunnat smyga i buskarna istället för att halv sova i soffan ;) Hoppas Ni hade en trevlig kväll! Kram

2009-08-17 @ 12:08:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0