Om Sverige och flyktingar

Jag må vara partisk eftersom jag arbetar med flyktingbarn men ibland önskar jag att folk inte skulle uttala sig så tvärsäkert om ämnet, särskilt eftersom det ofta tenderar att vara i en negativ ton. Därför vill jag ta upp lite fakta och info kring ämnet här på bloggen. Informationen kommer från Amnesty och Migrationsverket.

* Det är skillnad på flykting och invandrare. En flykting flyr från sitt hemland, en invandrare flyttar.

* Sverige tar emot både asylsökande och kvotflyktingar. Den stora skillnaden där är att en asylsökande söker uppehållstillstånd medan en kvotflykting redan har PUT (permanent uppehållstillstånd) när denne kommer till Sverige.

* De länder som tar emot mest flyktingar är ofta själva plågade av konflikter, fattigdom och förtryck. Ett stort antal flyktingar befinner sig idag i länder som Afghanistan, Iran och Sudan. Inte ens en av tio når de industrialiserade länderna

* Över hälften av alla flyktingar är internflyktingar, dvs flyktingar inom sitt hemland.

* Rätten att söka skydd i andra länder finns i FN:stadgarna om mänskliga rättigheter.

* För närvarande finns det närmare fyrtio miljoner människor i världen som tvingats på flykt. Det krävs starka skäl för att någon ska bryta upp från sitt hem. Vad skulle få dig att lämna ditt hemland, din familj, dina vänner, alla dina ägodelar?

*
Sverige har skrivit under FN:s flyktingkonvention (Genèvekonventionen). Enligt konventionen är en flykting en person som har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av:
  • sin ras,
  • sin nationalitet,
  • sin religiösa eller politiska uppfattning,
  • sitt kön, sin sexuella läggning
    eller
  • för att han eller hon tillhör en viss samhällsgrupp.

* Den som flyr har inte rätt att välja asylland utan ska söka asyl i det första trygga land som h*n kommer till. Mellan EU-länderna gäller därför den så kallade Dublinförordningen. Enligt denna kan en asylsökande som kommer till Sverige skickas tillbaka till ett annat EU-land om h*n varit där först.

Personligen så tror inte jag att någon väljer att bli flykting. Det är inte något man vill vara utan något man tvingas till pga olika omständigheter. Jag hoppas innerligen att ingen "svensk" ska måsta hamna i sådana situationer som många av mina elever råkat ut för.

Visst finns det mycket i svensk flyktingpolitik och flyktingmottagande som man skulle kunna kritisera men inget kan få mig att ändra uppfattning om att Sverige och svenskar har en skyldighet, moralisk och medmänsklig, att hjälpa andra människor oavsett deras nationalitet.

(Jag kommer att ta upp ämnet fler gånger, bla med mer info om asylsköande i Sverige och vad det innebär.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0