Mer, jag måste läsa mer!

Har precis avslutat Locke Lamoras lögner av Scott Lynch och sett att fortsättningen finns inne på bibblan. Sitter på bibblan nu och vad upptäcker jag, jo...lånekortet är hemma i lägenheten! Panik!

Nu ska jag gå och goprata med en bibliotekarie och se om det går att låna ändå *hoppas* annars blir det att cykla hem och hämta kortet, cykla tillbaka in till stan och låna boken senare idag. Men jag vill ha den NU!



Boken är en av de bättre fantasyböcker jag har läst på riktigt länge. Väntar mest på fortsättningen på George R R Martins serie A song of Ice and Fire men Scott Lynch serie om Gentlemannarövarna är ett utmärkt substitut!

Som liten pojke hamnar Locke Lamora hos Tjuvmakaren som tränar sitt gäng med barn att stjäla, snatta, lura och sno de mesta de kan komma över men snart ställer Locke till med problem. Han stjäl helt enkelt för mycket, för obetänksamt. "Problemet är", sa Tjuvmakaren, "att om jag inte lyckas sälja honom till dig måste jag skära halsen av honom och kasta honom i bukten. Och jag måste göra det inatt."

Boken är en typ av realistisk fantasy där visserligen magi existerar men istället för på magi ligger fokus på intriger, lurendrejeri, personerna i boken och deras förhållande till varandra. Lycnh målar upp en fantastisk och övertygande värld som läsaren (det vill säga jag) mer än gärna vill förlytta sig till.

Nu ska jag försöka låna fortsättningen:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0