Studio Ghibli

Jag har ju flertalet gånger nämnt hur mycket jag tycker om animerad film och några favoriter återfinns hos Studio Ghibli. Det handlar om japanen Hayao Miyazakis filmer som faktiskt alla i sig är som konstverk. Jag har inte sett alla filmer än men gläds åt att Svenska Filminstitutet ska översätta de flesta av hans filmer så att de kommer ut på dvd med japanskt tal och svensk text (samt svenskt tal vilket innebär att kidsen också kan se dem).

De jag sett än så länge är Min granne Totoro, Kikis expressbud, Spirited Away och Det levande slottet. Dessutom har jag även sett hans sons film som är baserad på Ursula K Le Guins bok Trollkarlen från Övärlden.

Spirited away, vilken är den första filmen av Miyazaki som jag såg, är fortfarande den bästa enligt mig men jag har höga förhoppingar på Princess Mononoke som jag hoppas blir översatt snart.

Varför tycker jag då så mycket om filmerna? Jo, det är tydligt hur mycket tid och hjärta som läggs ner i dem, det handlar inte bara om den senaste datoranimationen eller tekniken och varje film är ett överflöd av fantasi och påhittighet. Ofta är huvudpersonerna i filmerna flickor eller unga kvinnor vilket faktiskt inte händer alltför ofta i tecknad film (är det kvinnliga huvudpersoner handlar det ofta om att de ska skaffa sig en prins...) vilket jag tycker är upplyftande och det finns också ofta en samhällskritisk underton i filmerna. Framförallt är det dock bara så himla bra!


Kommentarer
Postat av: Amanda

trevlig blogg :D

2009-09-06 @ 20:38:33
URL: http://ewesgitarrkompis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0