RhD-negativ

Eftersom jag tydligen är RhD-negativ (vilket bara cirka 15% av befolkningen är) så finns det en ytterst liten risk att jag börjar utveckla antikroppar mot bebisens/ bebisens blod. Om Jörgen är RhD-positiv (vilket är troligt men vi vet inte) så är chansen större att barnet är positivt än negativt. Det här med antikropparna kallas Rh-immunisering men är ytterst ovanligt första graviditeten.

Det verkar vara och finnas lite olika rutiner mellan landstingen om hur man kontrollerar det hela och det kom nya rutiner för 2009 så jag är inte helt hundra på vad som egentligen ska kollas och göras imorgon hos barnmorskan. Men jag vet iaf att risken för immunisering är störst vid förlossningen (då mitt och bebisens blod kan komma i kontakt). Skulle det då visa sig att bebisen är RhD-positiv så får jag en spruta med anti-D-profylax för att förhindra framtida immunisering.

Uppenbarligen så kan rh-negativa, gravida kvinnor i Stockholms läns landsting få möjligheten att blodbestämma bebisen redan under graviditeten och därmed få en spruta med anti-D i förebyggande syfte redan före förlossningen men jag vet inte hur det fungerar här i Umeå. 

Får helt enkelt se imorgon! 

+ - ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0