Hilma Elvira Lovis

Idag har mitt hjärtas fröjd och glädje namnsdag. Inte för att vi brukar fira namnsdagar i vår familj men för henne måste man ju kanske göra ett undantag. ;)

Hilma som lillan heter efter morfarsmor, min farmor det vill säga, är ett isländskt namn med betydelsen hjälmbärare.

Elvira är ett spanskt, måhända arabiskt, namn som betyder den vita men det kan också stå för pigg och tillförlitlig.

Lovis är ju mest känt från Ronja Rövardotter men det är ett gammalt namn som antagligen kommer ifrån Louise och då betyder det hjältinna och berömd kämpe.

Ibland brukar jag säga att det är tur vi fick en liten tjej för hade det blivit en grabb så hade vi aldrig kommit överens om ett namn. Där tyckte jag och Jörgen helt olika men flicknamn hade vi väldigt få som vi funderade på. Och när hon kom kändes det som att hon var en liten Elvira. Och pigg är hon då sannerligen!



 


Kommentarer
Postat av: mormor

pigg och goare än goast. kramar till er alla tre!

2011-03-01 @ 21:43:40
Postat av: Anna-Sara

Grattis till lilla piggelin på namnsdagen! =)

2011-03-01 @ 22:25:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0