La vita e bella!

Tidigare har jag tipsat om två av mina favoritfilmer, Den siste mohikanen och Dansar med vargar men nu är det dags för en ny. Eller nygammal egentligen. Livet är underbart är en italiensk film från 1997, regisserad av Roberto Benigni, som vann tre oscars, bland annat för bästa utländska film.

Filmen börjar som en romantisk komedi och handlar om hur Guido försöker vinna sin prinsessa och hjärtas dam Nora men en bit in i filmen förändras tonen. Handlingen utspelas nämligen under andra världskriget och Guido och hans familj är judar. En dag deporteras hela familjen till ett koncentrationsläger där Guido försöker intala den femårige sonen att det hela bara är en tävling. Hela lägret är alltså en tävling där man försöker samla poäng för att kunna vinna en stridsvagn.

Första gången jag såg filmen var tillsammans med min mamma och min syster Anna-Sara. Jag ville inte alls se den för jag kände mig inte upplagd för ett drama men första halvan av filmen skrattade jag så att jag grät och andra halvan grät jag för att allt var så vackert. Och tro mig, min mor och min syster grät floder dem med.

Se den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0