Filmmys

Såg en film ikväll som var helt ok. Särskilt om man gillar kostymdramer vilket jag gör.

 

Den andra systern Boleyn handlar om två systrar, Mary och Anne som drivna av sin familjs blinda maktambitioner, hamnar i luven på varandra om kung Henry den åttondes gunst.

Filmer baserade på verkligheten (löst eller helt baserade) är för det mesta intressanta enligt mig och den här var inget undantag. Framförallt fastnade jag för hur otryggt kvinnornas liv var och hur kontrollerade de var av männens nåd och viljor. Ville pappa att du skulle giftas bort så var det så. Vill pappa eller morbror eller någon annan man att du ska vara otrogen mot din egen man för att vinna kungens gunst så gör du det. Och skulle du råka trampa en man på tårna låg du risigt till.

Inte för att jag tycker att Sverige är ett helt jämställt samhälle men stormakttidens England var liiite värre...

Den andra systern Boleyn , bra lördagsunderhållning och lite tänkvärd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0