Barnvagnsdjungeln...

Det är ju absolut ingen panik än men vi har så smått börjat titta på barnvagnar. Och vilken djungel! Herre min je vad det är mycket som ska stämmas av. Och även om man får en hel del råd av folk vill man ändå ha mer tips, TROTS att det egentligen inte hjälper utan bara gör en mer förvirrad.

* Begagnat eller nytt? Härom tvista de lärde verkar det som. Självklart mer ekonomiskt att köpa begagnat men eftersom det är första barnet känns det ändå kul med nytt... Och vissa säger att man sliter en barnvagn mer än man tror. Ut och in i bilar, upp och ner för trappor och många mils promenader.

* Lufthjul eller inte?

* Liggdel eller hårdlift? (Har nog valt bort mjuklift redan)

* Vändbart handtag eller vändbar sittdel? (Tror vändbart handtag är smidigt även om bebisen såklart lär ligga med ansiktet mot den som styr barnvagnen första tiden)

* Vilken typ av justerbart handtag för bra komfort/höjd när man styr vagnen?

Ja, vojne, vojne. Blir nog fler vändor till Barnens Hus och Babyproffsen för att prova och kolla läget.

Funderar dock starkt på den här:

Dvs en Crescent Classic. Priset för en ny verkar ligga på omkring 6000:- vilket är inom rimlighetens gränser. Kollar man runt på forum verkar en del väldigt nöjda, andra inte alls men jag tror på att kolla in den lite mer i butik.

Bra tips någon?

Minisemester - check!

Nu har man bokat in en liten minitripp till Ö-vik torsdag till fredag.

Johan och Edith hakar på så på torsdag ska vi ta det lugnt, gå på stan och käka något gott och på fredag ska vi tillbringa dagen på Paradisbadet.

Sweet!

Mindre, enligt beskrivningen ljust, trevligt och nyrenoverat hotell som ligger centralt nära badet. Frukost och parkering ingick!

Vädret skulle ju vara fint den här veckan men ack vad prognoserna ljög så vill man göra något vettigt sista dagarna på Jörgens semester gör man nog klokast i att åka iväg en sväng. Och även om jag inte kan åka alla rutschkanor så kan jag ju leka med Edith!

Krutsjön

Förra veckan lyckades ju mor, far och Jörgen övertala mig att följa med till stugan i Krutsjön efter att ha undvikit stället i 15 år. På sommaren dvs, inte vintern.

Såhär glad var jag innan vi började gå till stugan. Sen var jag mindre glad... Det gick ändå rätt ok att gå de 5 kilometerna över skog och myrmark men fy för den lede vad det var mycket mygg! Överallt var de!

Vi kom upp till stugan väldigt sent på måndagkvällen och jag trodde jag skulle slockna på en gång i sängen men icke sa nicke. Knyttet var nog i chocktillstånd över att mamma rört på sig så mycket så h*n envisades med att snurra runt och sparkas i evigheter samtidigt som jag fäktades med den triljard mygg som redan hunnit komma in i stugan. Dessutom åkte jag på halsbränna vilket gjorde att så fort jag la mig på sidan kändes det som om att jag skulle kräkas. Och eftersom jag numera ska hinna med åtminstone ett toabesök under natten så var det ju till att kila ut på dasset klockan fyra på morgonen. Mitt vanliga, soliga morgonhumör (hm...) syntes inte till på tisdagen...

På tisdagen for Jörgen och Johan, a.k.a. storfiskarna, iväg för att fiska längs Giriån där de sökt kvoterade fiskekort. Det sägs att de fick fisk, och att Jörgen lagade till den, och att det blev gott! Men jag vet inte, däremot vet jag att båda lyckades dratta i ån vilket ledde till att de ser ut att ha grillat sina skor också...

Efter en natt i tält var de två Jna nog rätt nöjda så de vandrade hemåt och vi fick hämta upp dem med båten. Sen hanns det med lite mer fiskande på Krutsjön också. Och när man befann sig i båten mitt ute på sjön var det nästan behagligt, då fanns det nämligen inga mygg!

Men sen, efter en hemsk natt följt av en lugn natt så kom en jättejobbig natt! Eftersom det var någras kläder som behövde torkas gjorde mor och far upp en eld i kaminen i stugan vilket ledde till en fruktansvärd värme som inte gick att åtgärda utan mygginvasionen från hell så bestämde sig pappa för att göra en "myrök". Det vällde in tjock, kliande, svidande rök in i stugan så halsen kliade, ögonen tårades och jag blev tokilsk! Men när ilskan lagt sig något sånär så lyckades jag faktiskt sova.

Sen kom torsdagen och det var dags att åka hem! Och jag var så glad och uppåt att mamma övertalade mig att åka på sexhjulingens flak istället för att gå med henne, Jörgen och Johan. Uppenbarligen var jag visst kinkig igen... Trots att vi körde fast i en gigantisk lergrop med gyttja nästan upp till flaket och att regnet började ösa ner höll jag mig dock lugn och beskedlig. Vi skulle ju hem till civilisationen!

Pappa sa att nästa år kunde vi ju gå upp till stugan med lilla bebisen och allt men jag tror jag betackar mig för det! Stackarn måste ju iaf hinna bli så gammal att h*n hjälpligt kan fäkta bort alla blodsugande kryp och jag tror inte mina nerver pallar en stugvistelse i mitten av juli. Oktober, en riktigt kall oktoberhelg utan småkryp skulle nog kunna funka!

Far å ränn å häls på...

Vilhelmina betyder en massa kaffe, fika och folk som ska hinnas med. Nästan lite utmattande ibland men för himlarns härligt också.

I torsdags återvände vi till livet efter att ha spenderat tre dagar i ett myggrike utan dess like (mer om det senare) och sedan dess har man hunnit med, farmor, farbröder, fyra mostrar, några vänner, syster yster och imorgon är det än fler som ska besökas. Men på eftermiddag/kväll bär det hem till stan igen och då ska vi hämta älskade Sol hos Lotta och Kalle.

Ikväll lämnade jag och Jörgen igen en film på Vilhelmina och passade på att ta en kvällsfika på Stenmans (eller Vilhelmina Bageri som det numera heter). Första gången jag fikat halv tio på en lördagkväll i Vilhelmiona! Och fått en riktig Latte dessutom. Hoppas det går bra för de nya ägarna för gud vad fint och fräscht det är på fiket nu!

Nä, måste nog hoppa till kojs snart om man ska orka med lite rännande imorgon också. :)

Inlandet runt

Strax bär det av till byn med vyn a.k.a. Nästansjö. Men där ska vi bara mellanlanda för sen blir det Gaskeliete, Bergland och till sist ikväll en 7km lång promenad till stugan i Krutsjön.

Nästan lite spännande att se hur det ser ut där på sommaren. Var nog lätt tio år sen jag var där utan att det var snö överallt. Ser dock inte fram emot myggen! Finns ju en risk att jag ramlar in i stugan på ett sjujädrans humör...

Kommer att spendera några dagar i stugan så jag måste inhandla lite mer läsmaterial. Efter stugan tänkte vi vara i Vingelmina ett tag men förhoppningsvis är jag tillbaka i stan på söndag! Blir ju dock lite bloggfrånvaro nu igen men det ska väl vara så på sommaren!

Lev och må.

(Stugan i Krutsjön i påskas.)

Solmagen

Sol gillar magen. Iofs har hon alltid diggat den, nu är den nog mest jag som funderar över om knyttet kan höra Sols kurranden?

Sol, den lätt översociala katten, husses fasa och mattes älskling! ♥

Turkiet 2010

Vattenparken vi besökte en av dagarna låg vid några klippor precis bredvid havet. Där fanns en utsiktsplats som var riktigt fin.

Några dagar spenderade vi på stranden vid havet. Det låg riktigt nära hotellet och dessutom var det en gratisbuss som hela dagarna körde fram och tillbaka mellan hotellet och stranden så det var lätt att ta sig dit. Sjukt varmt i sanden dock!

Omgivningarna kring hotellet var mysiga. Mycket grönska, blommor och träd medan det utanför hotellkomplexen var desto mer öde och torrare...

Här befinner vi oss på vågbrytarna vid Side hamn. Tyvärr bodde vi ca 6 km ifrån hamnen och det egentliga centrumet i Side. För att ta sig dit fick man våga livet i en taxi eller proppfull minibuss vilket antingen var rätt dyrt eller drygt. Vi åkte in dit tre dagar eftersom de bästa och mysigaste restaurangerna fanns där.

På vägen ned till hamnen hittade vi Turkiska Ullared!

Sista dagen provade jag manikyr och pedikyr för första gången någonsin. Riktigt härligt!

Storlekarna i Turkiet var små men de gick upp till xxxxxxxxxxxxxl (ungefär) och det är då första gången jag sett en fet skyltdocka. Även första gången jag behövt köpa trosor i storlek xl vilket kändes otroligt roligt...

Överlag så var det en fantastiskt härlig semester. Jättevarmt men jätteskönt och avslappnande. Litet minus att vi bodde så långt från centrum, att priserna blivit så höga och att en vecka flög iväg så fort men semester var verkligen välbehövligt ändå!

Otacksamma katt!

Idag har jag inhandlat en ny kattlåda till Sol. Påminner rätt mycket om den hon hade tidigare fast inte sju år gammal då... Grå och blå och den här gången med en liten lucka så det inte ska sprätta så mycket kattsand.

Men Sol, hon tyckte såklart det såg ut som en fasansfull transportbur så direkt jag kom innanför dörren med nyköpet så sprang hon under soffan och där har hon legat i en halvtimme. Bäst för henne att hon fattar vad lådan är till för när hon behöver den...

Ungefär så här ser den ut:

Inte precis likadan men orkar inte fota den eller hitta rätt bild. Men, you get the picture!

Prima liv!

Sen vi kom hem från utlandet har det varit full rulle och riktigt härliga dagar. Självklart har det ju varit strålande väder medan vi var borta men fram till idag har också vi fått njuta av svensk sommar när den är som bäst.

På torsdagen tog vi det väldigt piano. Lite strosande i stan, glass och sen hem för en rejäl genomgång av garderoben. Det fanns helt enkelt en hel del som jag inte får på mig eller som sitter helt fel numera... Men helt plötsligt hittar jag kläder i min garderob! Direkt när jag vill ha dem. Lite av ett mirakel faktiskt.

Sent på torsdagkväll fick vi hämta upp underbaraste mor på busstationen och det var så himla trevligt att hon kom till stan!

Förutom att umgås med mamma Sanna på fredagen hann jag med ett barnmorskebesök, klippning hos Carin (Gud så skönt och välbehövligt) och sedan middag på Harrys med Jörgen, mamma, syster Lotta och Kalle.

Barnmorskebesöket gick väldigt bra. Man lämnade lite olika prover, lite blodvärden och sånt kollades och för första gången så fick vi lyssna på hjärtljuden och hon mätte även magen/livmodern. Sen var man ju tvungen att väga sig också vilket ju var lite mindre roligt men enligt Jörgen måste jag sluta nojja mig så det är väl så då... ;) Tidigare tyckte jag att jag verkade gå upp för lite och nu tycker jag det är för mycket men jag antar att nojjandet hör till lite... Nu blir det lite mer regelbundna besök så om fyra veckor ska jag dit igen!

Lördagen spenderades på Nydala och tro på tusan att jag badade! Inte lika varmt som havet i Turkiet...men det funkade. Sen fick vi fara ut till Stöcke för att äta en massa gott och surra massa strunt med trevligt sällskap!

Ja, som sagt, full rulle sen vi kom hem och imorgon bär det av till byn med vyn och eventuellt till stugan i Krutsjön. Phu!

Turkiet

Här är ett litet kollage över hotellet. Tänkte mixa lite kollage och "vanliga" bilder när jag uppdaterar er om semestern. ;)

Hotellet var faktiskt riktigt fint (även om Jörgen muttrade en del över standarden när vi snavade in där klockan fyra på natten, ankomstdagen). Dock var maten väldigt kass. Frukostbuffén var det positiva unandtaget, där fanns egentligen allt man kunde begära. Men lunchutbudet var riktigt trist och jättedyrt. 25 spänn för ett litet glas läsk och kring 70kr för en torftig pizza. Provade en sallad men det var som ett skämt. Tomat, gurka och rödlök och två oliver... Inte värt pengarna! Men fräscht rum, bra frukost, jättehärlig pool, bubbelpool och nära till stranden!

En dag besökte vi en vattenpark. Dock såg nästan allt livsfarligt ut och såg det inte farligt ut enligt mig så tyckte Jörgen att det vore rena "bebisdöden" att åka det. Men jag kunde plaska runt i poolerna, läsa i solstolen och roa mig med att titta på galningarna som hoppade bungyjump. Allt var dock snuskigt dyrt inne på vattenparken och man fick inte ta med sig eget fika....

Fortsättning med fler bilder följer...

Hemma!

För några timmar sen landade vi hemma i lägenheten. Vi har haft det otroligt härligt (och varmt) men en av de bästa sakerna med att åka bort är nog ändå att komma hem. ♥

Jag ska väl lägga ut lite bilder så småningom men just nu hägrar en sval dusch och den egna sängen...

Imorgon blir nog en slappardag, enda planen är väl att tvätta undan lite men annars ska jag ta det lugnt. På fredag ska vi till barnmorskan igen vilket jag ser fram emot. Har ju inte varit där på 12 veckor (om man inte räknar med ultraljudet men det var ju på NUS och inte hos den ordinarie barnmorskan) så det blir spännande att gå dit igen. Hoppas att vi får lyssna till bebisen hjärta!

Som sagt, en liten semesterberättelse kommer senare i veckan!

Lev och må.

Alldeles snart så drar vi!

Ses om ungefär en vecka!

Semesterläsning

Inhandlade 4 pocket -betala för 3 på Åkerbloms (lätt den bästa bokäffaren i stan) i måndags så nu är jag väl förberedd inför utlandsresan, stranden och poolhäng. Det blev:

Två decakre av Denise Mina (I midnattens stillhet och Vargtimmen), till Jörgen köptes Stolthet och fördom och zombier och sen blev det MArjaneh Bakhtiaris roman Kan du säga schibolet?

På allmän begäran, egenkärlek och av ren glädje...

så kommer en liten magbild... Nu har jag gått 22 hela veckor och är därmed inne i vecka 23. På dagarna är knyttet väldigt stillsamt och lugnt men när det är dags att sova är då h*n definitivt inte trött utan lever om rätt mycket. Det är en helt förunderlig känsla!

Har ju varit och är fortfarande rätt kluven till hur mycket jag vill skriva, visa och lägga upp här på bloggen men ena stunden är man bara så lycklig att man vill att alla ska se det och veta det. Andra gånger känns det väldigt privat och något som man bara vill dela med de närmaste. Det gäller väl kanske att hitta någon slags balans!

Guldbröllopet

Som vanligt kommer bilderna långt efter eventet... Men här är i alla fall två bildkollage från älskade mormor och morfars guldbröllop.

Syster yster var jättefin i sin Västerbottensdräkt. Vi åt en massa god mat och tårta!

Det var otroligt trevligt. Härliga människor, god mat, glada och busiga barn överallt. Det är väldigt fint att ha en så stor familj och släkt.

Längtar!

SD = Islamofober = Varför i hela friden vill någon rösta på SD?

Almedalsveckan pågår för fullt och givetvis är SD där och profilerar och visar upp sig. En av de som ska tala för partiet är den amerikanske islamofoben Robert Spencer. Enligt honom är islam ett hot mot västvärlden och han tror på en muslimsk lobby som försöker förstöra det västerländska samhället.

SD:s internationella sekreterare Kent Ekeroth håller med och säger att det inte rör sig om islamofobi eftersom rädslan för islam inte är obefogad...

Suck.

Internationell lobby som vill ta över och förstöra? Låter ju rätt likt tongångarna under första hälften av 1900-talet med skillnaden att då riktades det inte mot muslimer utan judar.

Missförstå mig inte. Det finns saker i islam som kan kritiseras, precis som det finns inom ALLA religioner och trosuppfattningar. Sekularismen är inte heller direkt felfri. Det har spillts många människoliv och först många krig som definitivt inte haft att göra med religion utan om makt, politik och pengar. Men det jag inte förstår, är varför vissa så otroligt lätt verkar dra allt inom islam och alla muslimer över en och samma kam. Det finns över 1,3 miljarder muslimer i världen. Det finns olika inriktningar som sunni, shia och sufism och precis som att alla kristna inte tänker på samma sätt så tänker, resonerar och handlar inte alla muslimer lika. Jag har träffat så många muslimer genom mitt arbete som sfi- och sva-lärare och majoriteten har varit fantastiskt kloka, underbara människor.

Nu är jag bara otroligt less på att folk säger att SD är det enda parti som "vågar" tala om den "misslyckade invandringen" och "hur mycket invandrare kostar". Varför vill dessa personer aldrig se de intäkter som invandringen skapar? De jobb som skapas (mina jobb till exempel), exporten och handeln som ökar? Sen är det bara naivt att påstå eller tro att SD inte är ett rasisitskt parti. Det finns otaliga exempel och bevis för det om man bara vill titta efter. Ett tydligt exempel är till exempel deras inställning att man ska undvika att adoptera barn från vad man kallar "andra kultursfärer" än de nordiska. Precis som om var ett barn föds avgör vilken kultur det kommer att ha...

Nej. Usch, fy och blä. Om SD kommer in i riksdagen kommer jag allvarligt att ifrågasätta hur folk tänker i det här landet.

Twisted tracks

Har precis läst ut en ny deckare av Lesley Horton. Eftersom det inte fanns något ex inne på svenska valde jag att läsa den på engelska. Twisted tracks är ännu en deckare med kriminalinspektör Handford i huvudrollen. Den var helt ok men inte riktigt lika spännande som tidigare böcker. Tycker nog att det är mer intressant när Handfords kollega Ali är med mer. Men, helt klart läsvärd deckare såklart!

Snart ska jag och älsklingen in till stan, nu när han äntligen fått semester, och då ska jag nog se om jag kan hitta några pocketböcker att köpa med mig till Turkiet. Får se om det blir så att jag bara kommer hem med deckare...

Finväder och finbesök

Äntligen har solen och värmen kommit, och den verkar stanna ett tag! Fast såklart tycker jag ju att det ska regna en massa från och med onsdag nästa vecka när vi drar till Turkiet. Ondsint som man är!

Igår kom Jörgens mor på besök och idag har vi strosat runt på stan. Nu ska jag bara vila lite innan vi letar reda på en uteservering och en massa god mat!