Julian Assange?

Var en jätteintressant dokumentär på Svt ikväll om Julian Assange -Wikileaks grundare. Den handlade om all uppståndelse som varit och är sedan Assange häktats för våldtäkt i Sverige. Är det som Michael Moore och andra hävdat en falsk anklagelse för att få Assange åtalad, dömd och sedan utlämnad till USA (konspirationsteori tror jag om den här linjen) eller handlar det främst om att synen på våldtäkt ser annorlunda ut i Sverige och svensk lagstiftning än i många andra länder?

Samtidigt så framkom det ju att svensk och engelsk lagstiftning faktiskt säger samma sak kring våldtäkt, dvs om att någon utnyttjar det faktum att en person befinner sig i hjälplöst tillstånd, tex i sömn eller påverkad av alkohol så är det våldtäkt även om någon form av våld inte har använts.

Det fanns väldigt många intressant åsikter i programmet, om synen på våldtäkt, vårt och medias behov av hjältar, konspirationsteorier etc. Sen håller jag med Pirate Baykillen om att det är märkligt att nämndemännen i svenska domstolar är politiskt tillsatta. Jag menar, det finns ju visst partifolk som jag inte skulle känna mig rimligt och rättvist betraktad av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0