Kluven

I Frankrike har president Sarkozy talat inför parlamentet och sagt att burka inte är välkommet i landet. Samtidigt som jag tycker att burka är ett otyg och jag nog håller med de som säger att burkan i mångt och mycket är ett förtryck av kvinnor har jag svårt för den här typen av politiska utspel. Dels för att det känns som något som sägs och gör för att tillmötesgå främlingsfientliga krafter och grupper i samhället och dels för att det begränsar människors fria val och rättigheter.

Burka används helt säkerligen av många män (och säkert kvinnor också) för att tvinga kvinnor till underkastelse och ett liv utanför samhället men att i lagen förbjuda ett klädesplagg eller en religiös symbol känns också det som ett förtryck. Den kvinna som själv vill ha burka, vilket hon kan ha valt på flera olika grunder, borde inte nekas eller straffas för det valet. Frankrike har till exempel nekat en kvinna uppehållstillstånd utifrån att hon bar burka och därför inte ansågs tagit sig till nog mycket av det franska samhället.

Frankrike har ju också förbjudit alla religiösa symboler i det offentliga skolväsendet vilket känns väldigt märkligt för mig. I Sverige och i stor del av den övriga världen, inklusive Frankrike, har vi religionsfrihet men det innebär inte nödvändigtvis en frihet FRÅN religion utan en frihet att välja religion och vad i den religionen man vill ta till sig. Att förbjuda till exempel kors, kippah eller slöja begränsar människors rätt att utrycka sig enligt mig.

Jag tycker att det ser varmt, obekvämt, opraktiskt och jobbigt ut att bära burka eller niqab (liknar burka men lämnar ansiktet bart, dvs inget nät eller liknande framför ögonen) men jag tänker inte sätta mig till doms över alla kvinnor som bär det genom att säga att de alla är förtryckta eller påstå att om de bara visste bättre skulle de inte bära den. Det vore lika generaliserande och trångsynt att säga så som de gånger jag har hört vissa muslimer säga att alla "västerländska" kvinnor är förtryckta under skönhetsidealen och "beach 09 kraven" på en vältränad kropp i minimal bikini.

Som sagt, jag är inget fan av burka men jag dsikuterar hellre bruket av den än förbjuder det. 

Kommentarer
Postat av: Anna-Sara

Ja, jag såg också det där på nyheterna. Är också kluven. Det kanske är bättre att försöke få kvinnor och män att se burkan som ett verktyg som används i sekel för att förtrycka kvinnan, än att rent ut förbjuda den. Men samtidigt tycker jag att det är bra att man liksom stampar ner foten och säger att den inte ska accepteras. Fast hade jag växt upp i en kultur där man använder burka så hade jag kanske inte tyckt likadant. Svårt.

2009-06-22 @ 22:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0