Fräls oss ifrån ondo.

Kan inte sova just nu. Har precis sett en amerikansk dokumentär på SVT trots att jag borde veta bättre.

Deliver us from evil handlar om de sexuella övergrepp som den katolske prästen Oliver O'Grady utsätta flera barn för innan han slutligen fängslades. Framförallt handlar också dokumentären om hur katolska kyrkan medvetet mörklade, och mörklägger, den här typen av övergrepp som begås av präster, biskopar och kardinaler inom kyrkan. Bland annat framkommer hur den nuvarande kardinalen för Los Angeles stift möjliggjort att präster fortsatt arbeta inom kyrkan trots att de anmälts och anklagats för pedofili och i dagsläget är det över 500 präster i det stiftet som anklagats för just detta.

Egentligen kanske man inte ska tipsa om den här typen av dokumentärer för själv mår jag så evinnerligt dåligt när jag sett sånt här men samtidigt tycker jag att det är oerhört viktigt att vara medveten om vad som faktiskt sker i världen. För om du inte vet något om nånting, hur ska du kunna förändra något? Och även om man inte kan åstadkomma någon avgörande, livsomvälvande förändring kanske det finns något litet, inom något område som man vill och kan påverka?

Och om man tycker att man inte får ut något av dokumentären borde man kanske i alla fall ta med sig det här att tänka på:

Föräldrarna till ett av de barn som våldtogs av prästen berättar hur de skuldbelägger sig själva för det som hände. O´Grady bodde nämligen hos dem och det var då han utförde övergreppen. Med tårar i ögonen och gråten i halsen berättar pappan att han sa till sin dotter när hon var liten att "Om någon skulle göra dig illa så skulle jag döda honom." Mamman berättar sedan att dottern en gång frågade vad som hände om ens pappa skulle döda någon varpå mamman svarar "Då skulle pappan hamna i fängelse för evigt." Sedan brister det för föräldrarna "Han använde vår kärlek till vår dotter emot henne och oss!".

Ett tydligt exempel på vilket överdjävligt svek, övergrepp och fruktansvärt brott det är när vuxna människor förgriper sig på barn. Pappan tänkte att han visade hur mycket han älskade sin dotter genom att säga att han skulle göra illa någon som skadade henne men det ledde istället till att hon inte vågade berätta när det väl hände...

En annan reflektion jag fick av programmet är att ibland känns det verkligen som att religion bara leder till något ont. Men vid närmare eftertanke är det faktiskt inte religionen i sig som leder till ondo utan de som utövar den, förvränger den eller använder den för sina egna syften. Läste en gång en artikel där det hävdades att kyrkan är det yttersta argumentet för att Gud finns just därför att TROTS kyrkan och allt ont den stått för så fortsätter människor att ha en gudstro... Själv är jag dock skeptisk.

Lev väl.

Kommentarer
Postat av: Jannice

visst är det så jäkla svårt med religion!? Det är därför jag inte kan tuillhöra en kyrka, knappt ens tro på något. Även om jag skulle vilja, för det verkar ju så skönt ibland att ha en högre mening.

2009-03-16 @ 15:23:12
URL: http://mainstreamalternativ.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0