Vecka 28

Eller vecka 27 plus 2 för den som räknar så.

Imorgon ska vi till barnmorskan igen. Förra gången hade den "ordinarie" morskan semester så det känns bra att få träffa "rätt" imorgonbitti.

Lite såhär säger Vårdguiden om vecka 28:

Knyttet: Nu har barnet stora chanser att överleva om det skulle komma. Barnet kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta barn brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen fast en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända barnet när det är ca 1 månad kvar till förlossningen. Hjärnan börjar forma de olika vecken. Hittills har den varit ganska slät.

Mamman: Nu börjar tredje trimestern, den sista tredjedelen av graviditeten. Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i första trimestern.

Jag säger såhär: Är det verkligen bara tre månader kvar? Det är ju helt overkligt än! Det där med boobisarna har jag då inte märkt av men kilona de fortsätter att öka. Och öka... Känner mig onekligen stor och tung men har då iaf inte svårt att röra mig. Har någon slags låsning i ryggen för i stort sett varje dag får jag ont på samma ställe men det brukar inte hålla i så länge.

Sen det där med känsloyttringar... Jag tror jag haft det symptomet konstant och ständigt! Upp och ned, ned och upp med humöret mest hela tiden och det krävs i stort sett ingenting för att jag ska fräsa ifrån!




Framförallt på kvällarna är knyttet väldigt livligt. Det rör sig, sparkar och finurlar på och det är verkligen hur mysigt som helst! Då lugnar iaf humöret ned sig på mig och man käner sig ganska rofylld och harmonisk...

♥ 6e november känns på samma gång så oerhört avlägset men ändå så skrämmande nära ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0