Vecka 30

Nu går jag in i vecka 30. Har alltså gått 29 fulla veckor och det känns fortfarande högst overkligt att det ska komma en liten en om mindre än tre månader... Jag har också svårt att förstå att jag faktiskt varit gravid i över ett halvår. Jag tror att det bland annat kanske beror på att jag har mått så bra. Inga kräkningar, rätt lite illamående överlag, lite trötthet men inte överdrivet mycket, inga foglossningskänningar etc etc. Jag mår egentligen fortfarande prima!

Bebisen: Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Källa: Vårdguiden Sthlms läns landsting

Mamman: Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Försök att äta allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.
Källa: Vårdguiden Sthlms läns landsting

Jag: Har lite svårt att sova på nätterna. Knyttet är himla aktivt en stund när man lägger sig i sängen så då är det svårt att somna. Sen drömmer jag väldigt mysko och ofta skrämmande drömmar, vaknar minst en gång per natt för toabesök och nu har senadragen börjat komma. Gör något så grymt ont att vakna av krampen i vaderna! Får försöka jobba på det där med att äta nyttigt. Särskilt nu när jobbet dragit igång. Det är lätt att tänka att en chokladkaka mättar fort och enkelt istället för att vettigt mellanmål så jag måste komma ihåg att planera mat och mellanmål bättre! Kilona tickar på i skrämmande fart trots mina satsningar på långa promenader... Samtidigt är jag såklart overkligt glad över vad som komma skall och hur än allt slutar så kommer det att vara värt det!

 

(Övre bilden kommer från babycenter.se och nedre från vårdguiden.)

Kommentarer
Postat av: Jossan

Vilka kilon??? Det ar ju BARA mage pa den bilden...du ar jatte fin :)



Ses snart va?! Kram

2010-08-23 @ 07:22:06
Postat av: Lillemor

Haha, tack Jossan!

Men tro mig, kilona syns definitivt på vågen! Och enligt en hel del i ansiktet och lite överallt också... ;P



JA, så kul att du kommer hem igen! Även om jag förstår att du hellre varit kvar där med P... Hör av dig så snart du har tid/lust att ses! kram

2010-08-23 @ 09:53:45
Postat av: Kicki

Håller med Jossan -Du är jättefin, som alltid :) Säg till när du är i min viktklass! haha... Hoppas jag hinner träffa dig (nu när du vuxit på dig lite) innan barnet kommer..

kram

2010-08-23 @ 17:16:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0