Bergland

Förra veckan spenderade vi mån-torsdag i Bergland. Det var så himla mysigt! I ärlighetens namn hade jag gruvat lite och nog inte tänkt att det skulle gå så pass bra som det gjorde då jag har en fruktansvärt låg tolerans mot mygg. Och fjällen är ju inte direkt kända för att vara myggfria... Dessutom var jag lite orolig för hur det skulle gå att vara flera dagar i en liten, liten stuga med lillan som inte är stilla en sekund när hon är vaken och jag var även fundersam över hur hon skulle klara av myggeländet.

Men tji fick jag! Det var kanonväder och knappt en mygga sågs till! Strålande sol och friska vindar både tisdag och onsdag. Nog fick man passa Elvira järnet inne i stugan (inte direkt barnsäkrat) men hon trivdes som fisken i vattnet.

Sen fick jag också passa på att göra något nytt nämligen använda en röjsåg. Hade verkligen inte den bästa tekniken men det var faktiskt rätt kul. Men nog märks det att stugor måste underhållas, tittas till och besökas ofta. För jösses vad snabbt det växer upp på marken runt omkring om man inte håller efter kontinuerligt. Röjsågen gick varm nästan hela tiden och jag vet inte hur mycket ris som släpades ihop och ändå finns det hur mycket kvar som helst att röja. Ingen lek att ha stuga uppenbarligen!


Lillan sov kanon ute i friska luften.


Jörgen ägnade en hel dag åt att kitta fönster. Tidskrävande men fint resultat!


Min kompis röjsågen.


Längs med vägen upp till stugan hann både jag, Jörgen och fina svärmor med att röja.


Tro mig, det är inte EN utan massor med rishögar som behöver eldas upp. För några år sedan var Jörgen och Johan och röjde samt släpade ris men allt det har vuxit upp igen och nu är det röjt ner än en gång. Så det är både gammris och nyris som behöver åtgärdas.


Otroligt fint är det där uppe!


I september, under älgjakten, blir det till att åka upp igen. Härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0